Læringsmaterialer/skole og fris

læringsmateriale / Skole og Fritid / På opdagelse i legens sted

Stedet, vi befinder os i, har stor betydning for børn og unges leg. Nogle steder….. andre steder…. Her udforsker vi det sted, som…. for at blive klogere på… og måske opdage nye måder at være i legen og i stedet på…

Play Video

Indholdfortegnelse

Tema: Stedets betydning for leg

“Sted” kan forstås på mange måder: som et online eller fysisk sted, et nært eller fjernt sted, et inde- eller udested. Men alt efter hvilken forståelse, vi har, vil vi opleve forskellige muligheder for udfoldelsen af leg.
Her undersøger og leger vi med sted, rum og materialitets forbindelse til og betingelse for leg. Det gør vi ud fra en forforståelse af leg som:

  • noget skrøbeligt der opstår og forsvinder igen
  • noget der ikke kan begrænse sig til et bestemt sted.

XXXXX……………
XXXXXX-………

Hvad undersøger vi?

Vi vil gå på opdagelse i det farlige, uønskede, tabubelagte og kulturelt udforstålige – dét som sker, når børn og unge søger væk fra de voksne eller andre, der begrænser dem i at udleve det farlige, uønskede og tabubelagte.

Dit handlingsforløb

Her er de handlinger, vi inviterer dig med til at udføre uden for og i praksis. Handlingsforløbene er inddelt i forskellige undersøgelser.

Handlingsforløb 1: Undersøg den farlige leg

Her er de handlinger, vi inviterer dig med til at udføre uden for og i praksis. Handlingsforløbene er inddelt i forskellige undersøgelser.
INFO
  • Målgruppe: skole
  • Sted: indendørs
  • Årstid: vinter
  • 1 times forberedelse
  • 1 times afvikling
1
Dyk ned i pædagogens rolle
Leg er børns måde at være i verden på. Legen udfolder og udvikler sig med afsæt i børnenes egne initiativer og perspektiver. Det er pædagogisk personales ansvar at sikre, at alle børn kan engagere sig i og få erfaringer med leg. Her får du som leder, pædagogisk personale eller konsulent inspiration til arbejdet med børns leg.
2
Undersøg den konfliktskabende leg
Leg er børns måde at være i verden på. Legen udfolder og udvikler sig med afsæt i børnenes egne initiativer og perspektiver. Det er pædagogisk personales ansvar at sikre, at alle børn kan engagere sig i og få erfaringer med leg. Her får du som leder, pædagogisk personale eller konsulent inspiration til arbejdet med børns leg.
billede234
MATERIALER
  • Papkasse
  • Lineal
  • Blyant
  • Lommeregner
3
Reflektér over forløbet
Leg er børns måde at være i verden på. Legen udfolder og udvikler sig med afsæt i børnenes egne initiativer og perspektiver. Det er pædagogisk personales ansvar at sikre, at alle børn kan engagere sig i og få erfaringer med leg. Her får du som leder, pædagogisk personale eller konsulent inspiration til arbejdet med børns leg.
Dyk evt. mere ned i stedets betydning
Leg er børns måde at være i verden på. Legen udfolder og udvikler sig med afsæt i børnenes egne initiativer og perspektiver. Det er pædagogisk personales ansvar at sikre, at alle børn kan engagere sig i og få erfaringer med leg. Her får du som leder, pædagogisk personale eller konsulent inspiration til arbejdet med børns leg.
Play Video
Del dine oplevelser med andre deltagere

Gå i dialog i en lukket Facebook-gruppe, hvor du frit kan diskutere og reflektere over læringsforløbet og de oplevelser, handlingsforløbet udløser i din praksis. Benyt muligheden for at spare med andre deltagere fra netop dit fagområde.

Gruppen administreres af XXXX. Ingen kommunikation og information vil blive delt eksternt. Det er alene XXXX, der har ansvar for XXXX.

Spørgsmål?

Mathilde Knage

Projektleder

+45 72 48 19 85

makn@pha.dk

Trine Lolk Haslam

Kommunikationskoordinator

+45 41 89 78 82

ahau@kp.dk