Leg For Dig sender pædagogisk personale på opdagelse i legen

Pædagogisk personale fra en række af landets dagtilbud går nu i gang med at udforske legens betydning for børns trivsel, udvikling og læring.

Hvordan skaber vi de bedste rammer for børns legeudfoldelser, så det gavner deres trivsel, udvikling og læring? Og hvilke roller kan vi som voksne indtage i forskellige legesituationer?

Det er blandt nogle af de spørgsmål, som pædagogisk personale rundt om i landet nu skal til at undersøge sammen med Leg For Dig. Det sker blandt andet med udgangspunkt i projektets nye, online læringsplatform, der skal guide det pædagogiske personale gennem deres kompetenceforløb. Blandt deltagerne er dagplejere, dagplejepædagoger, pædagoger, pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter, vikarer og ledere fra rundt om i landet. Fælles for dem alle er et ønske om at gå på opdagelse i legens univers sammen med de børn, som de arbejder med til hverdag. 

Én af deltagerne, der ser frem til at blive klogere på legens betydning og muligheder, er Herdis Kristiansen. Hun er daginstitutionsleder i privatinstitutionen Vandpytten i Hillerød, hvor hun sammen med sine medarbejdere skal til at eksperimentere med kreative legeprocesser, improvisation og de voksnes roller i legen. For hende er det rigtig positivt, at de i institutionen får mulighed for at stoppe op, ryste posen og prøve noget nyt:

» Jeg glæder mig til at skulle afprøve og udforske legen i vores institution i samarbejde med personalet. Vi har en travl hverdag, hvor der er mange andre ting på dagsordenen. Så det bliver godt at kunne sætte god tid af til at dykke ned i legens univers. Vi vil rigtig gerne udvikle os, og det bliver spændende

at få noget ny inspiration. «

— Herdis Kristiansen
Leder af dagsinstitutionen Vandpytten

Tid til at fordybe sig i børnenes leg

Gennem Leg For Dig’s online platform får deltagerne adgang til trinvise læringsforløb, der veksler mellem faglig fordybelse, refleksion og eksperimenter, der skal afprøves i praksis. Forløbet giver deltagerne rammerne og værktøjerne til selv at udfordre og nytænke deres tilgang til leg på en åben og legende måde, der imødekommer deres lokale arbejdsvilkår og behov.

Herdis Kristiansen ser frem til at undersøge, hvad der fungerer bedst i lige præcis hendes institution, og hun ved allerede nu, hvor hun gerne vil tage fat. Sidste sommer lavede de nemlig en børnemiljøvurdering for at finde ud af, hvad de skal arbejde med fremadrettet, og ét af børnenes ønsker var, at de voksne blev bedre til at være med i deres lege:
» Jeg har et fantastisk personale, der gør det utroligt godt, men de har også meget at se til. Det kan nogle gange spænde ben for, at de kan være ordentlig til stede og nærværende i børnenes leg. Så jeg glæder mig til at undersøge, hvordan

vi i fællesskab kan blive endnu bedre til at fordybe os i børnenes lege på forskellige måder. Så jeg ikke kun ser børnene lege, når jeg kigger ud på legepladsen, men også ser de voksne, som aktivt deltager i børnenes leg. «

— Herdis Kristiansen
Leder af dagsinstitutionen Vandpytten

Herdis Kristiansen ser deltagelsen i projektet som en oplagt mulighed for at undersøge og måske endda ændre institutionens syn på leg. Fx ved at betragte legen som en aktivitet, der er værdifuld i sig selv, og som man ikke nødvendigvis behøver at planlægge eller styre:

» Vi laver rigtig mange forskellige aktiviteter, men nogle gange kan man godt glemme, at det ’bare at lege’ også kan være en aktivitet i sig selv. Vi har derfor snakket om, at det kunne være fedt at have en dag om ugen, hvor vi ikke lavede andet end at være med i børnenes leg eller sætte en time af hver dag, hvor personalet kun skal fordybe sig i lege. Det kunne være et fedt eksperiment for os. «
— Herdis Kristiansen
Leder af dagsinstitutionen Vandpytten

Vi skal prioritere leg, så børn får plads til at udvikle sig

Herdis Kristensens forventninger til de undersøgelser af leg, der venter forude, stemmer rigtig godt overens med projektets målsætning. Den handler nemlig netop om at igangsætte fælles eksperimenter og lokale lærings- og refleksionsprocesser. Det forklarer Palle-Emil Stouby, der er adjunkt ved efter- og videreuddannelsen ved UC Syd og én af underviserne bag platformens læringsmaterialer:

» Projektet bidrager til at skabe nogle fælles refleksioner og begreber om, hvordan man som pædagogisk personale er med til at skabe gode vilkår for legen. Det handler om at skabe rum og rammer for legen, og vide hvordan man bedst involverer sig og skaber deltagelsesmuligheder på forskellige måder. «
— Palle-Emil Stouby
Adjunkt ved efter- og videreuddannelsen ved UC Syd

Ifølge Palle-Emil Stouby er det en nødvendighed for at skabe gode rammer for børns sociale og personlige udvikling:

» Forskningen fortæller os, at børn som leger og har gode legekompetencer, har nemmere ved at udvikle sociale kompetencer, danne venskaber og bliver klogere på sig selv, hinanden og verden. Så legen er meget værdifuld for børnenes personlige udvikling, fordi den rummer et hav af dannelses- og udviklingsmuligheder. «
— Palle-Emil Stouby
Adjunkt ved efter- og videreuddannelsen ved UC Syd

Leg For Dig henvender sig til al pædagogisk personale, der arbejder med børn og unge i alderen 0 til 15 år. Projektets deltagere er i første omgang dagplejepædagoger, ledere og andre ansatte på dagtilbudsområdet. På sigt vil pædagogisk personale fra skole- og fritidsområdet også blive en del af projektet.

Christoffer Richard Møller