Når gamle vaner skal brydes i efter- og videreuddannelsen
- Klaus Kristensen
I Leg For Dig arbejdes der med at udvikle innovative og nytænkende efter- og videreuddannelses formater. Men hvordan tænker man i nye baner, når det kommer til den traditionelle undervisning? En ting er i hvert fald sikkert; man bliver nødt til at vinke farvel til nogle af de gamle vaner. Og det kan være svært. For hjernen er svær at snyde, fortæller en ekspert i vanebrud.
Et kursus med deltagere på rad og række. En underviser med eksempler og slides. Gruppearbejde og fremlæggelser i plenum. Morgenmad, kaffe, frokost, snacks, kagebord i en lind strøm i pauserne. Det er en kort og ret generaliserende beskrivelse af efteruddannelseskurser igennem de seneste mange år.
Det er trygt og dejligt, og vi kender alle formen og rullen vi skal igennem, når vi skal give hjernen mere viden. Men som alle andre former for undervisning, så er der et opbrud på vej, en ny måde at gøre tingene på, flere benspænd, så man ikke bare sidder ned en hel dag og modtager viden garneret med god frokost og kage. Hvis man vil skabe noget nyt kræver det, at en god gammel vane brydes, og det er ikke helt let:
Opgør med den traditionelle undervisning
Så hjernen ønsker det samme og letteste, som den er vant til. Men samtidig er der fra kursusdeltagerne kommet et voksende krav om at gøre op med den traditionelle undervisning – også når det kommer til eftervidereuddannelse.
De nye metoder giver allerede resultater ifølge Mathilde Nyvang Hostrup: